Konuk Yazar: Burç Karabulut
Onur Ünlü’nün zirvesi olan Sen Aydınlatırsın Geceyi’nin ardından çektiği İtirazım Var, Onur Ünlü’nün popüler sinemaya göz kırpan işi olarak vizyonda arz-ı endam ediyor. Ünlü’nün Polis’le başlayan sinema macerasında geldiği nokta gerçekten ilham verici görünüyor. İstanbul Film Festivali’nde de görücüye çıkan İtirazım Var, Onur Ünlü’nün mizah yüklü filmine yer yer attığı popüler referanslarla polisiye filmine olan tutkusunu daha da güçlendirerek doyurucu bir film ziyafeti sunuyor.
İtirazım Var, polisiye filmlerde ender rastlanan bir karakterle giriş yapıyor: Dedektif olan bir imam karakteriyle karşımıza çıkıyor. Üstelik imam öyle bir imam ki hem faize karşı hem imam nikâhına. Popüler göndermelerle daha önce Sen Aydınlatırsın Geceyi filmiyle karşımızda olan Ünlü, bu sefer daha güncel konuları ağaçkakan misali aşındırıyor hem de kendi bindiği ağacı kesmeyi göze alarak. İmam olunca tabii hem ahlaki hem de kanuni davranmak zorunda kalıyor. Tuhaf olan, bilinçdışında yer etmiş bir karakteri de canlandırıyor Selman Bulut: Kendisi hem arabesk, hem de bilmeden Amerikalı.
Hollywood’un II. Dünya Savaş zamanı patlak veren ünlü dedektif arketiplerini de almış durumda. Örneğin; girilmemesi gereken yerler, labirentvari yollar var. Belki de tek eksik, onu yoldan çıkaracak bir kadın gibi gözüküyor. Onur Ünlü’nün imamı, Hollywood B filmlerinin dedektiflerine göre daha canlı, enerjik ve komik. Yine de benzer tek bir noktaları var o da dünyaya bakış açıları. O sert dedektiflerin pesimistik bakış açısı, Onur Ünlü’nün imam polis karakterinde arabesk olarak karşımıza geliyor. Zaten filmin ismini de bir Müslüm Gürses şarkısından aldığını da belirtmek gerekir.
Arabesk dedektif ile Amerika’nın sert dedektiflerinin karışımı olan Selman Bulut, imamlığı dışında bir şekilde İncirlik’te çalışmış, aynı zamanda boksörlük yapmış bir imam olarak lanse ediliyor. Amerika’yla bir şekilde gizli de olsa bağı bulunan bir karakter var özünde. Bir süre sonra Sherlock Holmes olmayı düşünebilecek kadar kibirli bir şekilde bu özü karakterine yedirmeyi unutmuyor. Adeta imam olması, onu hem Amerika’dan hem Sherlock Holmes olan dedektifliğinden koparmış gibi gözüküyor. Selman Bulut tabii ki bunu bilinçdışı olarak yapıyor.
Karakterinin özü gereği arabesk bir hayat tarzına sahip, imam olduğu için hayatı kendi kendine sınırlandırılmış. Yani buralı ama aynı zamanda değil. Kendisinin farkında olmadığı bir dünyaya girse de bilinçdışı olarak Holmes’a ve B film dedektiflerine bağlı olduğunun farkında olmadan bilinçdışı olarak iki taraf arasında geçiş yapabiliyor. İki başlı bir yapının esiri bir karakter yaratıyor Onur Ünlü. Buzdağının görünün tarafı arabeskken görünmeyen tarafı Amerikalı ya da batılı. Bu ikilemi yansıttığı için bile yönetmen övgüyü hak ediyor.
Onur Ünlü daha önce Sen Aydınlatırsın Geceyi ile birçok popüler referans yapmayı ihmal etmemişti ama bu referanslar sadece film referansları olmakla sınırlıydı ya da Hollywood’dan çokça aşina olduğumuz ölüp geri gelme, zamanı durdurma gibi kavramlarla bizi çekmeyi başarıyordu. İtirazım Var’da ise Fight Club gibi göndermelerin yanına güncel politik göndermeler ahlaki bir şekilde işlenmiş. Faizin günah olduğu birçok kez tekrarlanırken, bir sahnede sırf bu ahlaksızlık yüzünden film tarafından cezalandırılan bir olayla da karşılaşıyoruz.
Onur Ünlü en nihayetinde bilinçdışı olarak yarattığı karakterini Holmes’la bir tutarak kendi sevdiği polisiyeyi bize daha tutkulu ve mizahi bir anlatımla aktarırken, ahlaki dersler de vermeye çalışan bir imam dedektifle kült bir karaktere imzasını atıyor.
Cineritüel’e yazıları ile katkıda bulunan konuk yazarlarımızın ortak hesabıdır.