Keşfet #25: The Samurai Trilogy (1954-1956) – Hiroshi Inagaki

Keşfet #25: The Samurai Trilogy (1954-1956) – Hiroshi Inagaki

Share Button

Anlatısını bir karaktere odaklayan filmlerde yaşanan en büyük sorunun karakter ile yönetmenin mesafesini kaybetmesi olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle halk tarafından sevilen karakterleri sinemaya uyarlarken düşülen bu durum, filmin övgü halinden çıkamamasına ve derinleşememesine sebep oluyor. Hiroshi Inagaki’nin Japon savaş sanatları efsanesi samuray Miyamoto Musashi’nin hikâyesini anlattığı ve Samuray Üçlemesi olarak da adlandırılan filmler, samuray kültürüne içeriden attığı bakış, soğuk ve mesafeli tavrı ile türdeşlerinden ayrılıyor. Samuray olma yolunda ülkeyi dolaşan Musashi’nin duygusal iç dünyasının olgunlaşmasını büyük savaş sonrası felaket yıllarında arka planında anlatan İnagaki, samuray kültürünün hem ülkeye yansımasını hem de vahşet ile çizgisini çok iyi tanımlıyor.

İlk film Miyamoto Musashi’nin yeteneğinin keşfedilmesi ve dizginleştirilmesi / eğitimi için Budist bir rahip tarafından tutsak tutulmasını anlatır. Bilgeliği arayışının başladığı, diğer taraftan da çeşitli kılıç okullarında kendini kanıtlama çabası filmin merkezinde yer alırken, filmin dramatik çatısı ise sevdiği Otsu ile kılıcının yolu arasında karar verme ikilemindedir. Musashi’nin hikâyesi ikinci filmde -Duel at ichijoji Temple- Yoshioka Kılıç Okulu’na girmesi ve en önemli rakibi Kojiro Sasaki ile tanışması ekseninde ilerler. Samuray felsefesi ve iç yolculuğun önemli duraklarının anlatıldığı film, Musashi’nin Sasaki ile düello sonrasındaki değişiminin de yansıtıldığı filmdir. Üçlemenin son halkası Duel on ganryu Island, Musashi’nin yolculuğunun tamamlanması, olgunlaşması ve kendini eğitme yönündeki aşamalarını belirgin bir biçimde ortaya çıkaran bir filmdir.

Japon savaş sanatları üzerine yazılmış ve günümüzde strateji için kullanılan Beş Çember kitabının da yazarı olan Musashi’nin felsefesi ve yolcuğunu esas alan uyarlama; Inagaki tarafından büyük bir titizlikle, ucuz numaralara prim vermeden hikâyenin arka planına odaklanarak anlatılır. Gerilimini düellolardan değil toplumun savaş sonrası yaşadığı boşluk hissinden alan -ki Musashi’ye göre beş elementten biri de boşluktur- üçleme, Samuray kültürünü bir mitten insani bir boyuta çeken çok önemli bir filmdir.

twitter.com/gok_gkhn

, , , , , , , , , , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.