4. Malatya Uluslararası Film Festivali Güncesi – 3

4. Malatya Uluslararası Film Festivali Güncesi – 3

Share Button

Malatya Uluslararası Film Festivali’nin üçüncü gün ve dördüncü gün programlarımda Ustalardan Seçkiler bölümünde yer alan Coen Kardeşler’in Inside Llewyn Davis (Sen Şarkılarını Söyle) filmi, uluslararası yarışma seçkisinde yer alan Filistin yapımı Omar (Ömer), İtalyan yapımı La citta İdeale (İdeal Kent) ve ulusal yarışma seçkisinden Üç Yol, Yozgat Blues, Kusursuzlar ve Karnaval filmleri yer aldı.

Spielberg’ün jüri başkanlığını yaptığı 66. Cannes Film Festivali’nden Jüri Büyük Ödülü’nü alan Sen Şarkılarını Söyle, Coen Kardeşler’in True Grit sonrası eski yapı bozumcu ruhlarına döndükleri bir yapım. Teknik özellikleri ile göz dolduran film, folk müzik tarihine bir saygı duruşu sergilerken, karakterlerin yer yer dile getirdikleri yergiler ile de eleştirilerini eksik etmiyor. Filmin senaryosunun başarısı da tekniği ile eşit seviyede fakat Barton Fink’i anımsatan yapısı ile her iki filmi karşılaştırma misyonunu da bize yüklediğinden beklentileri çok da karşılamadığını da söylemeliyim.

Filistin yapımı Ömer, kusursuz senaryosu ve aksiyon sahnelerinin başarısı ile festivalin uluslararası yarışma seçkisinde öne çıkan bir yapım. Paradise Now filmi ile tanıdığımız Hany Abu-Assad’ı Malatya seyircisi daha önce festivalde yarışmış Hüseyin Karabey direktörlüğündeki Unutma Beni İstanbul filminde yer alan kısa filmi ile tanıyor. Özgürlük savaşçıları filmlerinin çoğundan alıştığımız kutsallaştırılan direniş duygularından ziyade insan odaklı sıradan duygulara yoğunlaşan ve sıcak renk kullanımı ile bunu pekiştiren film, görüntüleri ile de öne çıkıyor.

Luigi Lo Cascio’nun yönetmenliğini yaptığı İdeal Kent, yağmurlu bir gecede geçirdiği bir kaza ve ardından karşısına çıkan kafa karıştırıcı tesadüfler silsilesi ile gizemli olayların içinde kalan Michele’nin hikâyesini anlatıyor. Anlatısındaki karanlık yapıyı filmin dokusuna da yansıtan yönetmen, filmi o kadar zorlayıcı bir şekilde işliyor ki izleyicisini film sonrası darmaduman ediyor. Hikâyesini işleyiş biçimi olarak ağır bir tempo tutturması filmin karanlık yapısını yansıtmada ve seyirciyi filme odaklama da oldukça sorunlu.

Yusuf Peygamber ve onun rüya yorumları üzerinden yola çıkan yönetmen Faysal Soysal, şiir, rüya, intihar, ölüm, toplu mezarlar, mayınlı bölgeler gibi birçok konuya değiniyor. Kardeşler arası kıskançlık ve olgunlaştıkça gelişen birey görüşünü de hikâyesine yediren yönetmene kısa filmlerinden de aşina olanlar, filmdeki yoğun şiirsel üsluba hemen adapte olacaklardır. Hikâyenin çok yönlü olmasının filmin en büyük eksikliği olduğunu belirtelim. Derviş Zaim’in yerli sinema için kullandığı alüvyonik yapıya yeni bir kol daha ekleyecek bir yönetmen Faysal Soysal. Filmdeki müzik kullanımı, çoklu hikâye yapısı ve bu yapıyı tam anlamıyla kotaramaması filmi ne yazık ki iyi bir konuma taşıyamıyor.

Uzak İhtimal filmi ile beni oldukça etkileyen Mahmut Fazıl Coşkun, Yozgat Blues’daki yönetmenliği ile de tüm övgüleri hak ediyor. Tüm oyuncuların muhteşemlik noktasındaki performansları ve teknik açıdan kusursuz yapısı ile öne çıkan filmin bu başarıyı senaryosunda gösteremediğini belirtmek gerekir. Karakterler üzerinden yapılan entelektüel birikim sahibiymiş gibi görünen kişiler eleştirisi, ilişkilerin kesin bir duygu ile yansıtılmaması ve oldukça doğal oyunculuklar ile öne çıkan bir film Yozgat Blues. Yönetmen, görüntü ve oyunculuk dallarında ödüle en yakın yapım olacak gibi görünüyor.

Kusursuzlar, bireyler arası çatışmayı ve kadın şiddetini işleyen bir film. Hikâyesi gereği sahip olması gereken sertliği oldukça iyi bir şekilde işlemesi ve diyalogların başarılı olması ile öne çıkıyor. İki kız kardeşin geçmişlerindeki bir sırla yüzleşmeleri ve bu yüzleşmenin atlatılabilip atlatılamayacağı üzerine yapılan diyaloglarla da filmin muallak yapısını da doğru bir şekilde oluşturabilmiş. Filmdeki dozunda mizah da tüm sert yapısı içerisinde yapay durmuyor.

Karnaval, ülke sinemasındaki komedi sineması eksikliğini – yapaylığını demek daha doğru olacak- dolduracak bir yapım. Karakter veya yerlerde gezen argo komedilerine alternatif bir durum komedisi. Temiz çekimi ve mizanseni yansıtabilmedeki başarısına değinmek gerekiyor.

twitter.com/teksinbegec

, , , , , , , , , , , , , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.