Great Expectations (2012): Muhteşem Performanslarla Süslenen Bir Yapıt

Great Expectations (2012): Muhteşem Performanslarla Süslenen Bir Yapıt

Share Button

Edebiyat dünyasının yapı taşlarından biri olan Charles Dickens’ın bir çok kez beyaz perdeye aktarılan kitabı “Büyük Umutlar” (Great Expectation) bu sefer de filmografisinde pek çok edebiyat uyarlamasıyla karşımıza çıkan Mike Newell tarafından izleyiciye sunuldu. Film, 1946 yılında David Lean tarafından aslına sadık kalınarak, ardından da 1998 yılında Alfonsa Curaon tarafından modernize edilerek ve biraz da aslından uzaklaşarak aktarıldı. Bu durum pek çok izleyicinin tepkisini çekse de Curaon, çıkış noktası olarak filmi ele almış ve sinemanın bağımsız yapısını kullanmıştı.

Büyük Umutlar, sinemanın yanı sıra televizyonda da dizi olarak yayınlandı. Böylesine tutkunu olunan bir romanda belki de Curaon’un şansızlığı ve bu kadar eleştiriye maruz kalmasının nedeni diğer yapımların romana sadık kalmak üzerine, dönemi de yansıtarak izleyiciye sunuyor olmasıydı. Mike Newell’in yönetmen koltuğuna oturduğu yeni versiyonda da romanın aslına sadık kalınması amaçlanmış. Böylelikle dönem yansıtılmış ve peşi sıra muhteşem görüntüler ve sanat çalışmasına imza atılmış. Her ne kadar roman uyarlamaları risklerle bezeli olsa da Mike Newell bu riski göze alan bir yönetmen olduğunu ispatlamış.

Film, kitaptaki bütün karakterlere yer verilerek işlenmiş. Hemen hemen bütün yan karakterler resmedilmiş filmde. Bu durum filmin romana sadık kalmasını ve romanı yaşatırken; kısıtlı bir zamanda iç içe geçen bir yapının ortaya çıkmasına sebep olmuş. Anlatılacaklar çabuk geçildiğinden, bu durum filmin akışında ve bütününde sorun yaratmış. Ayrıca konunun derinlemesine işlenmesinin de önünde engel olmuş diyebiliriz.

Büyük Umutlar’ı başarılı bulduğum romantik bir film olarak değerlendirmem mümkün. Pip karakterinin aşkı oldukça güzel işlenmiş. Pip’e hayat veren Jeremy Irvine,  rol ile oldukça bütünleşmiş ve başarılı bir oyunculukla rolünü taçlandırmış. Filmin geneline baktığımızda da oyuncu seçimleri doğru isimlerden oluşmuş ve buna bağlı olarak oyunculuklarda başarılı olmuş.

İngiliz Hasta filminden hayran olduğumuz Ralph Fiennes, Magwitch, Helena Bohem Carter, Miss Havisham karakteriyle karşımıza çıkmakta. Fiennes ve Carter rollerinin haklarını tam manasıyla vermiş ve oldukça başarılı oyunculuklar sergilemişler. Magwitch ve Havisham rolleri romandaki karakterlerden uzaklaşmadan, romanı okurken kafamızda canlandırdığımız karaktere bire bir uymuş. Fakat Magwitch’in Pip’e karşı içinde yaşadığı şefkat tohumlarının nedenleri filmin havada kalan noktaları arasında yerini almış.

Film, İngiliz toplum yapısından yola çıkarak sunulmuş ve insanlar arasındaki ekonomik farklılıklar ve uçurumlar verilmiş. Dönem, kitaptan da yola çıkılarak derinlemesine işlenmiş. İngiliz asilzadeliğine göndermelerde bulunulmuş. Romanın geçtiği tarihi dönem; Sanayi Devrimi’yle çakıştığından, hikaye kurgusu sanayi devriminin yansımalarıyla işlenmiş. Böylelikle toplumsal eleştiriye yer verilmiş.

Teknik incelemeye bakacak olursak, başarılı bir görüntü ve sanat yönetimi ilk dikkati çekenler arasında. Puslu çekimlerde görüntü inşası oldukça başarılı. Filmin renkleri döneme uygun işlenmiş. Sanat ve kostüm bize adeta dönemi yaşatacak gerçeklikte verilmiş. Dönem içinde kaybolduğunuzu sezinleyebiliyorsunuz. Zaten dönem filmlerinin en güzel yanı da bu olsa gerek.

Newell, her ne kadar romana sadık kalarak filmi aktarmaya çalışsa da ticari sinemanın etkisinden kurtulamamış diyebiliriz. Genel anlamıyla başarılı bir aktarım olarak görsem de Pin’in kendi içinde yaşadığı çelişkileri ve buhranları tamamen “aşk”ı üzerinden verilmeye çalışılması hikayeyin aksayan tarafı olmuş. Roman anlatımından kaynaklı olsa da Hollywood klasik anlatı sinemasının önüne geçecek düzeyde bir film olamamış. İzlerken sizi alıp götürse de, izlediğinizde sevdiğinizi fark etseniz de tüm bu olumlu yanlarına rağmen uzun bir müddet hafızalarda yer edecek tarzda değil; yalnızca güzel zaman geçirmek ve keyifle izlenecek filmler arasındaki yerini almış diyebiliriz.

Film, 32. İstanbul Film Festivali kapsamında gösterilmiştir.

twitter.com/demetozturk

, , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.